Gepubliceerd op: 6 januari 2022

Dit is Rianne, verpleegkundig centralist bij Ambulance Amsterdam

Als je 112 belt is Rianne een van de verpleegkundig centralisten die je aan de telefoon kunt krijgen. Een uitdagende baan, want zodra Rianne de telefoon opneemt is ze verantwoordelijk voor de melding. Al ruim 11 jaar gaat Rianne deze uitdaging elke werkdag weer met plezier aan.

Op een werkdag krijg ik gemiddeld 30 tot 40 spoedoproepen binnen

Dit zijn oproepen van burgers die 112 bellen, maar bijvoorbeeld ook huisartsen, verloskundigen en ziekenhuizen kunnen spoedritten aanvragen. Bij elke oproep is het mijn taak om de juiste zorg, door de juiste hulpverlener op de juiste plek te organiseren. En dat moet allemaal in een zo kort mogelijke tijd, omdat je te maken hebt met levensbedreigende situaties.

De eerste hulp begint op de meldkamer

Ik neem de melding aan, zodat de ambulance op pad kan worden gestuurd. Daarna ben ik het aanspreekpunt voor de beller zolang de ambulance nog niet ter plaatse is. Ik stel de melder gerust en geef diegene instructies, zodat de eerste hulp gelijk gestart kan worden.

Naast 112-oproepen, is de meldkamer ook verantwoordelijk voor gepland vervoer

Dit is vervoer dat niet met spoed gebeurt, en vaak al een dag van tevoren wordt aangevraagd. Bijvoorbeeld het vervoer van een patiënt tussen twee ziekenhuizen of van een verpleeghuis naar een ziekenhuis. Wij proberen elke dag weer om deze ritten zo goed mogelijk te plannen.

In de 11 jaar dat ik bij de meldkamer werk, is er veel veranderd

We zitten nu met centralisten van de politie en de brandweer op dezelfde meldkamer. Dit is fijn voor een goede samenwerking tussen de verschillende hulpdiensten. Daarnaast worden alle systemen steeds beter. We kunnen zien waar alle ambulances zijn en hoe ze zich verplaatsen, maar ook wat de politie en brandweer doen en hoe druk het is bij verschillende ziekenhuizen. Heel handig voor ons,  want dan kunnen wij goed inspelen op alle factoren die van invloed zijn op ons ambulancevervoer.

We hebben samen toch maar weer goed voor de stad gezorgd

Rianne Kleinepier

Hoewel die veranderingen het werk een stuk makkelijker maken, blijft het een drukke baan

Het aantal aanvragen voor spoed- en gepland vervoer is in die 11 jaar erg gegroeid. Ouderen wonen langer thuis, dus de zorgvraag vanuit hen is groter. En tegenwoordig heeft bijna iedereen wel een mobiele telefoon, dus een ambulance is zo gebeld. Daarnaast hebben we in Amsterdam steeds meer te maken met toeristen, drank- en drugsgebruik, sportwedstrijden, demonstraties en evenementen. En dan is het een uitdaging om zowel overdag als ‘s nachts alle zorgvragen te behandelen.

Werken voor de ambulancedienst is dan ook echt teamwork

Ik neem de melding aan, de uitgiftecentralist (ook wel dispatcher genoemd) stuurt de ambulance op pad en de ambulanceverpleegkundige en -chauffeur verlenen zorg op locatie en vervoeren de patiënt wanneer nodig. En als dat allemaal goed loopt, geeft me dat een bevredigend gevoel. We hebben dan samen toch maar weer goed voor de stad gezorgd!

Wil jij deel uitmaken van het team dat Amsterdam en de regio’s eromheen voorziet van ambulancezorg?

Meer verhalen van onze collega's