Soms is het lastig in te schatten wanneer je wel en niet 112 moet bellen als er iets aan de hand is. Bij een acute of levensbedreigende situatie bel je 112 en komt er altijd een ambulance naar je toe. Snij je bijvoorbeeld in je vinger, dan kan je beter de huisarts bellen of zelf naar de eerste hulp in het ziekenhuis gaan. Twijfel je of je ambulancezorg nodig hebt? Bel dan 112 en dan zal de meldkamercentralist je verder helpen. Zij kunnen je ook doorverwijzen naar de huisarts als blijkt dat je toch geen ambulancezorg nodig hebt.

Wat gebeurt er als je 112 belt?

Wanneer je 112 belt kom je eerst terecht bij een centrale in midden Nederland. Vervolgens vragen zij of je de politie, brandweer of ambulance nodig hebt en verbinden zij je door met de dichtstbijzijnde meldkamer. Blijkt dat je ambulancezorg nodig hebt? Dan krijg je een verpleegkundig centralist aan de telefoon. Hij of zij stelt een aantal vragen zoals:

  • Wat is het adres van het noodgeval?
  • Wat zijn de voornaamste klachten?
  • Kan iemand de deur opendoen voor het ambulancepersoneel?

Probeer deze vragen zo goed en duidelijk mogelijk te beantwoorden. Als het gaat het om een acute of levensbedreigende situatie wordt er direct een ambulance jouw kant op gestuurd. De meldkamercentralist geeft tijdens het gesprek instructies om je te helpen in de tussentijd. Zorg er wanneer mogelijk voor dat de voordeur open staat en dat iemand eventueel buiten het ambulancepersoneel kan opwachten zodat zij direct weten waar ze moeten zijn.

Wat gebeurt er als je ambulancezorg krijgt

Wanneer ons ambulanceteam aankomt, bekijken zij direct de situatie en bepalen wat de patiënt nodig heeft. In levensbedreigende situaties gaan ze direct over tot handelen en proberen ze de patiënt te stabiliseren. Is er verdere zorg nodig? Dan rijdt de ambulancechauffeur naar een ziekenhuis of zorginstelling. Ondertussen zit de ambulanceverpleegkundige achterin met de patiënt en zorgt hij of zij ervoor dat de patiënt passende zorg krijgt. Eenmaal aangekomen bij het ziekenhuis vindt de overdracht plaats met de dienstdoende arts. Nadat wij iemand hebben vervoerd krijgt de patiënt een folder thuisgestuurd met informatie over onze nazorg en onze contactgegevens mochten er nog vragen zijn. Complimenten of een klacht kun je hier doorgeven. Wanneer je bent vervoert betaal je je eigen risico van €385,- om de rit te bekostigen. Als je alleen onderzocht en/of behandeld wordt maar niet wordt vervoerd, zitten er ook geen kosten aan verbonden.

planbaar vervoer

Planbaar vervoer
Ook vervoeren wij patienten op afspraak. Deze wordt door de huisarts of het ziekenhuis ingepland. Voor meer informatie over onze soorten vervoer, kijk op onze organisatiepagina.

Organisatiepagina

Veelgestelde vragen

Is het nummer 112 gratis?

Ja, je kunt het alarmnummer 112 altijd bereiken. Ook als je geen beltegoed of simkaart hebt in je telefoon.

Wat moet ik doen als ik een ambulance met sirene en zwaailicht tegenkom?

Als je een ambulance hoort en/of ziet met sirene en zwaailicht, dan moet je als bestuurder de weg vrijmaken zodat de ambulance er langs kan. Een aantal tips:

  • Blijf rustig
  • Maak ruimte, maar doe dat altijd veilig. Wijk pas uit als er een veilige mogelijkheid is
  • Geef richting aan, zodat je laat zien wat je gaat doen als je ruimte maakt
  • Rem niet zomaar
  • Houd je altijd aan de geldende verkeersregels. Dit maakt je gedrag voorspelbaar voor de ambulancechauffeur
  • Als je op een rotonde rijdt, blijf hier dan op rijden totdat de ambulance de rotonde heeft verlaten
  • Laat de vluchtstrook vrij
Ik ben niet meegenomen met de ambulance, krijg ik dan toch een rekening?

Nee, als je niet vervoerd bent door de ambulance krijg je geen rekening.

Bekijk alle veelgestelde vragen