Soms is het lastig in te schatten wanneer je wel en niet 112 moet bellen als er iets aan de hand is. Bij een acute of levensbedreigende situatie bel je 112 en komt er altijd een ambulance naar je toe. Snij je bijvoorbeeld in je vinger, dan kan je beter de huisarts bellen of zelf naar de eerste hulp in het ziekenhuis gaan.

Twijfel je of je ambulancezorg nodig hebt? Bel dan 112, dan helpt de centralist op de meldkamer je verder. Zij kunnen je ook doorverwijzen naar de huisarts als blijkt dat je toch geen ambulancezorg nodig hebt. Of ga naar moetiknaardedokter.nl en ontdek in 1 minuut of je naar de huisarts kan of ambulancezorg nodig hebt.

Wat gebeurt er als je 112 belt?

Wanneer je 112 belt kom je eerst terecht bij een centrale in midden Nederland. Zij vragen of je de politie, brandweer of ambulance nodig hebt en verbinden je door met de dichtstbijzijnde meldkamer. Blijkt dat je ambulancezorg nodig hebt? Dan krijg je een verpleegkundig centralist aan de telefoon. Hij of zij stelt een aantal vragen, zoals:

  • Wat is het adres van het noodgeval?
  • Wat zijn de voornaamste klachten?
  • Kan iemand de deur opendoen voor het ambulancepersoneel?

Probeer deze vragen zo goed en duidelijk mogelijk te beantwoorden. Als het gaat het om een acute of levensbedreigende situatie wordt er direct een ambulance jouw kant op gestuurd. De verpleegkundig centralist geeft tijdens het gesprek instructies om je in de tussentijd te helpen. Zorg er wanneer mogelijk voor dat de voordeur open staat en dat iemand buiten het ambulancepersoneel kan opwachten zodat zij direct weten waar ze moeten zijn.

Dit gebeurt er als je ambulancezorg krijgt

Wanneer ons ambulanceteam aankomt, bekijken zij direct de situatie en bepalen wat de patiënt nodig heeft. In levensbedreigende situaties gaan ze meteen over tot handelen en proberen ze de patiënt te stabiliseren. Is er verdere zorg nodig? Dan rijdt de ambulancechauffeur naar een ziekenhuis of zorginstelling.

Ondertussen zit de ambulanceverpleegkundige achterin met de patiënt en zorgt hij of zij ervoor dat de patiënt passende zorg krijgt. Eenmaal aangekomen bij het ziekenhuis vindt de overdracht plaats met de dienstdoende arts.

Planbaar vervoer

Wij vervoeren patiënten met spoed, maar vervoeren ook patiënten op afspraak. Deze rit wordt door de huisarts of het ziekenhuis ingepland.

Kijk voor meer informatie over onze soorten vervoer op onze organisatiepagina.

Organisatiepagina

Veelgestelde vragen

Kunnen jullie mij vertellen naar welk ziekenhuis iemand vervoerd is?

Nee, vanwege privacyredenen mogen wij dat niet vertellen.

Wat gebeurt er als ik 112 bel?

Als je 112 belt, dan krijg je een meldkamercentralist van de landelijke meldkamer aan de lijn. Hij of zij vraagt of je de politie, brandweer of ambulancedienst nodig hebt. Wanneer je de ambulancedienst nodig hebt, word je doorverbonden naar een verpleegkundig centralist in jouw regio.

Deze centralist wil weten wat er precies aan de hand is. Geef kort en bondig antwoord op de vragen van de centralist. Op basis daarvan bepaalt de centralist welke zorg en of er een ambulance nodig is.

Als een ambulance nodig is, wordt er een ambulance richting jouw locatie gestuurd. De meldkamer centralist instrueert jou om eerste hulp te verlenen totdat de ambulance gearriveerd is.

De ambulancemedewerkers verlenen zorg aan de patiënt. En wanneer vervoer nodig is, vervoeren ze de patiënt richting een ziekenhuis.

Wanneer bel ik 112 en wanneer niet?

Bel 112 als je bij een ongeval of een levensbedreigende situatie bent.

Is er geen sprake van een acute situatie? Neem dan eerst contact op met de huisarts. Dan bepaalt hij/zij of een ambulance toch nodig is.

Bekijk alle veelgestelde vragen