Soms is het lastig in te schatten wanneer je wel en niet 112 moet bellen als er iets aan de hand is. Bij een acute of levensbedreigende situatie bel je 112 en komt er altijd een ambulance naar je toe. Snij je bijvoorbeeld in je vinger, dan kan je beter de huisarts bellen of zelf naar de eerste hulp in het ziekenhuis gaan.

Twijfel je of je ambulancezorg nodig hebt? Bel dan 112, dan helpt de centralist op de meldkamer je verder. Zij kunnen je ook doorverwijzen naar de huisarts als blijkt dat je toch geen ambulancezorg nodig hebt. Of ga naar moetiknaardedokter.nl en ontdek in 1 minuut of je naar de huisarts kan of ambulancezorg nodig hebt.

Wat gebeurt er als je 112 belt?

Wanneer je 112 belt kom je eerst terecht bij een centrale in midden Nederland. Zij vragen of je de politie, brandweer of ambulance nodig hebt en verbinden je door met de dichtstbijzijnde meldkamer. Blijkt dat je ambulancezorg nodig hebt? Dan krijg je een verpleegkundig centralist aan de telefoon. Hij of zij stelt een aantal vragen, zoals:

  • Wat is het adres van het noodgeval?
  • Wat zijn de voornaamste klachten?
  • Kan iemand de deur opendoen voor het ambulancepersoneel?

Probeer deze vragen zo goed en duidelijk mogelijk te beantwoorden. Als het gaat het om een acute of levensbedreigende situatie wordt er direct een ambulance jouw kant op gestuurd. De verpleegkundig centralist geeft tijdens het gesprek instructies om je in de tussentijd te helpen. Zorg er wanneer mogelijk voor dat de voordeur open staat en dat iemand buiten het ambulancepersoneel kan opwachten zodat zij direct weten waar ze moeten zijn.

Dit gebeurt er als je ambulancezorg krijgt

Wanneer ons ambulanceteam aankomt, bekijken zij direct de situatie en bepalen wat de patiënt nodig heeft. In levensbedreigende situaties gaan ze meteen over tot handelen en proberen ze de patiënt te stabiliseren. Is er verdere zorg nodig? Dan rijdt de ambulancechauffeur naar een ziekenhuis of zorginstelling.

Ondertussen zit de ambulanceverpleegkundige achterin met de patiënt en zorgt hij of zij ervoor dat de patiënt passende zorg krijgt. Eenmaal aangekomen bij het ziekenhuis vindt de overdracht plaats met de dienstdoende arts.

Planbaar vervoer

Wij vervoeren patiënten met spoed, maar vervoeren ook patiënten op afspraak. Deze rit wordt door de huisarts of het ziekenhuis ingepland.

Kijk voor meer informatie over onze soorten vervoer op onze organisatiepagina.

Organisatiepagina

Veelgestelde vragen

Ik wil de ambulancebemanning bedanken, hoe kan ik dat het beste doen?

Klik hier voor de website waarop je een compliment kunt maken. Wij zoeken dan uit wie de ambulancebemanning was, en zorgen dat het compliment bij hen terechtkomt.

Ik wil iets melden, waar kan ik dat doen?

Als je een melding wilt maken, bijvoorbeeld een compliment of een klacht dan doe je dat hier.

Ik ben iets verloren, waar kan ik dit aangeven?

Wij hebben een speciaal formulier voor mensen die iets zijn verloren in of rond de ambulance. Klik hier voor het verloren eigendommen formulier.

Bekijk alle veelgestelde vragen