Soms is het lastig in te schatten wanneer je wel en niet 112 moet bellen als er iets aan de hand is. Bij een acute of levensbedreigende situatie bel je 112 en komt er altijd een ambulance naar je toe. Snij je bijvoorbeeld in je vinger, dan kan je beter de huisarts bellen of zelf naar de eerste hulp in het ziekenhuis gaan.

Twijfel je of je ambulancezorg nodig hebt? Bel dan 112, dan helpt de centralist op de meldkamer je verder. Zij kunnen je ook doorverwijzen naar de huisarts als blijkt dat je toch geen ambulancezorg nodig hebt. Of ga naar moetiknaardedokter.nl en ontdek in 1 minuut of je naar de huisarts kan of ambulancezorg nodig hebt.

Wat gebeurt er als je 112 belt?

Wanneer je 112 belt kom je eerst terecht bij een centrale in midden Nederland. Zij vragen of je de politie, brandweer of ambulance nodig hebt en verbinden je door met de dichtstbijzijnde meldkamer. Blijkt dat je ambulancezorg nodig hebt? Dan krijg je een verpleegkundig centralist aan de telefoon. Hij of zij stelt een aantal vragen, zoals:

  • Wat is het adres van het noodgeval?
  • Wat zijn de voornaamste klachten?
  • Kan iemand de deur opendoen voor het ambulancepersoneel?

Probeer deze vragen zo goed en duidelijk mogelijk te beantwoorden. Als het gaat het om een acute of levensbedreigende situatie wordt er direct een ambulance jouw kant op gestuurd. De verpleegkundig centralist geeft tijdens het gesprek instructies om je in de tussentijd te helpen. Zorg er wanneer mogelijk voor dat de voordeur open staat en dat iemand buiten het ambulancepersoneel kan opwachten zodat zij direct weten waar ze moeten zijn.

Dit gebeurt er als je ambulancezorg krijgt

Wanneer ons ambulanceteam aankomt, bekijken zij direct de situatie en bepalen wat de patiënt nodig heeft. In levensbedreigende situaties gaan ze meteen over tot handelen en proberen ze de patiënt te stabiliseren. Is er verdere zorg nodig? Dan rijdt de ambulancechauffeur naar een ziekenhuis of zorginstelling.

Ondertussen zit de ambulanceverpleegkundige achterin met de patiënt en zorgt hij of zij ervoor dat de patiënt passende zorg krijgt. Eenmaal aangekomen bij het ziekenhuis vindt de overdracht plaats met de dienstdoende arts.

Planbaar vervoer

Wij vervoeren patiënten met spoed, maar vervoeren ook patiënten op afspraak. Deze rit wordt door de huisarts of het ziekenhuis ingepland.

Kijk voor meer informatie over onze soorten vervoer op onze organisatiepagina.

Organisatiepagina

Veelgestelde vragen

Wie neemt er op als ik 112 bel?

Als je 112 belt, dan krijg je eerst de centralist van de landelijke meldkamer aan de lijn. Hij of zij vraagt of je de politie, brandweer of ambulancedienst nodig hebt.

Als je de ambulancedienst nodig hebt, dan word je doorverbonden naar een meldkamercentralist van de ambulancedienst in jouw regio. Een meldkamercentralist is een speciaal opgeleide verpleegkundige, getraind voor het inschatten van spoedeisende situaties door de telefoon.

Wanneer bel ik 112 en wanneer niet?

Bel 112 wanneer je denkt dat met spoed ambulancezorg nodig is.

Een ambulance kan nodig zijn als iemand in levensgevaar is en er acuut medische zorg nodig is. Bijvoorbeeld bij een ernstig ongeluk of een andere levensbedreigende situatie.

Heb je gezondheidsklachten, maar is er geen sprake van een levensbedreigende situatie?
Neem dan contact op met jouw huisarts. Mocht er toch ambulancezorg nodig zijn, dan belt de huisarts een ambulance voor je.

Heb je buiten de werktijden van jouw huisarts medische problemen die niet kunnen wachten? Neem dan contact op met de huisartsenpost.

 

 

 

Ik ben iets verloren, waar kan ik dit aangeven?

Wij hebben een speciaal formulier voor mensen die iets zijn verloren in of rond de ambulance. Klik hier voor het verloren eigendommen formulier.

Bekijk alle veelgestelde vragen