Gepubliceerd op: 14 oktober 2022

Met een geschiedenis als ambulancechauffeur, ambulanceverpleegkundige én teammanager van een ambulancepost, is het ambulancewereldje Simon niet onbekend. Sinds 4 jaar is Simon Expert opgeschaalde zorg en evenementen. In deze rol helpt hij Ambulance Amsterdam zich voor te bereiden op crises, rampen en evenementen. Wat dat precies inhoudt, legt Simon uit.

“Een neergestort vliegtuig, ICT-problemen, het coronavirus of slechte weersomstandigheden: crises en rampen zijn er in alle soorten en maten. Ze kunnen invloed hebben op onze dienstverlening, ons personeel, de veiligheid en/of mobiliteit. Mijn taak is het om alle mogelijke risico’s voor Ambulance Amsterdam te inventariseren, samen met ketenpartners zoals de politie en brandweer.

Op basis van het risicoprofiel wordt in kaart gebracht wat een mogelijke ramp of crisis kan betekenen voor onze organisatie. Daarop maak ik samen met de afdeling ‘Veiligheid en Kwaliteit’ een plan, zodat mocht de ramp of crisis daadwerkelijk gebeuren, dat we dan weten wat we moeten doen om de impact op onze organisatie zo klein mogelijk te houden.

Daarnaast houd ik me bezig met de risicobeheersing tijdens evenementen

En evenementen, die hebben we veel in Amsterdam! Evenementen zoals Amsterdam Dance Event, Koningsdag en de Pride Amsterdam. Maar denk ook aan voetbalwedstrijden en grote concerten in de Arena, demonstraties, de jaarlijkse dodenherdenking en sportevenementen als de Marathon en de Dam tot Damloop.

Voor de ambulancedienst is het grootste risico bij evenementen de mobiliteit: we moeten zorgen dat we met de ambulance op tijd overal kunnen komen. En dat gaat dan niet alleen om plekken op een evenement, maar vooral rondom een evenement. Soms blijkt dat we tijdens een evenement niet overal (op tijd) kunnen komen. Dan moet ik een plan maken met de politie/handhaving om te kijken hoe we daarmee omgaan.

Net zoals bij crises en rampen, is het ook hier belangrijk om alles vast te leggen. Zodat tijdens een evenement iedereen precies weet wat er van hen verwacht wordt. Maar ook zodat wanneer er een calamiteit is, er een plan klaarligt dat we gelijk kunnen uitvoeren.

Het leuke aan mijn werk is dat je met veel verschillende mensen te maken krijgt

Ik heb contact met bijna alle afdelingen binnen onze organisatie, zoals de meldkamer, de rijdende dienst, het roosterbureau en afdeling opleiden. Maar daarnaast heb ik ook veel contact met gemeenten, politie, brandweer, de GHOR (Geneeskundige Hulpverleningsorganisatie in de Regio), evenementenhulpverleningsorganisaties, het openbaar vervoer, Prorail en handhaving.

Bij elke organisatie zitten personen zoals ik, die samen met elkaar in gesprek gaan om ervoor te zorgen dat het feest voor iedereen een feest wordt en blijft. We hebben het over onderwerpen als de calamiteitenroutes, de bestaande en komende wegopbrekingen, het effect van een autoluwe stad, de aan- en afvoer van bezoekers en de beschikbaarheid van de treinen en bussen. Maar ook – wat nu heel erg speelt – de schaarste van personeel bij alle organisaties.

Wat er minder leuk is aan mijn werk?

We hebben het vaak over ‘kleine kans, groot effect’ risico’s waardoor veel van onze plannen nooit uitgevoerd hoeven worden. Het is jammer dat je er dan nooit achter komt of het had gewerkt.

Gelukkig is de praktijk niet alleen afhankelijk van planvorming en hebben we een veerkrachtige en zelfredzame organisatie. Waarmee we ook de nu nog ‘onbekende’ risico’s in de toekomst kunnen opvangen.”

Zie jij jezelf – net als Simon – ook werken op een van de staf-afdelingen van Ambulance Amsterdam?

Bekijk onze vacatures

Meer verhalen van onze collega's