De minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport heeft budget ter beschikking gesteld om de verbruikskosten van de Automatische Externe Defibrillator (AED) na een reanimatie te vergoeden. Deze regeling is bedoeld om het verbruik van AED’s zo laagdrempelig mogelijk te maken. Dat is belangrijk, want elke AED-inzet is immers gericht op levensreddend handelen.

Tot nu toe konden eigenaren van AED’s die geen zorgaanbieder zijn, zoals supermarkten of sportverenigingen, de kosten voor het gebruik van deze AED’s alleen via de zorgverzekering van de patiënt verhalen. Dat gebeurde vaak niet, omdat dit lastig is. Vanaf 2018 kunnen eigenaren van AED’s de kosten voor de directe inzet van AED’s vergoed krijgen via de Regionale Ambulancevoorziening, de ambulancedienst in de regio waar de reanimatie heeft plaatsgevonden.

Voor de declaratie van de AED gebruikskosten na een reanimatie in de regio Amsterdam-Amstelland of Zaanstreek-Waterland kan gebruik gemaakt worden van onderstaand invulformulier. Ook moet je hierbij een kopie van de nota uploaden. De declaratie is gebonden aan Voorwaarden.

Voor vragen over de declaratie van de inzetgebonden kosten van een AED kun je contact opnemen via het contactformulier op onze website.

AED declaratieformulier

Naam indiener
Adres
Naam organisatie
Adres reanimatie(Vereist)
MM slash DD slash JJJJ
Tijd(Vereist)
:
Max. bestandsgrootte: 64 MB.
Verklaring(Vereist)
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.