Soms is het lastig in te schatten wanneer je wel en niet 112 moet bellen als er iets aan de hand is. Bij een acute of levensbedreigende situatie bel je 112 en komt er altijd een ambulance naar je toe. Snij je bijvoorbeeld in je vinger, dan kan je beter de huisarts bellen of zelf naar de eerste hulp in het ziekenhuis gaan.
Twijfel je of je ambulancezorg nodig hebt? Bel dan 112, dan helpt de centralist op de meldkamer je verder. Zij kunnen je ook doorverwijzen naar de huisarts als blijkt dat je toch geen ambulancezorg nodig hebt. Of ga naar moetiknaardedokter.nl en ontdek in 1 minuut of je naar de huisarts kan of ambulancezorg nodig hebt.
Wat gebeurt er als je 112 belt?
Wanneer je 112 belt kom je eerst terecht bij een centrale in midden Nederland. Zij vragen of je de politie, brandweer of ambulance nodig hebt en verbinden je door met de dichtstbijzijnde meldkamer. Blijkt dat je ambulancezorg nodig hebt? Dan krijg je een verpleegkundig centralist aan de telefoon. Hij of zij stelt een aantal vragen, zoals:
- Wat is het adres van het noodgeval?
- Wat zijn de voornaamste klachten?
- Kan iemand de deur opendoen voor het ambulancepersoneel?
Probeer deze vragen zo goed en duidelijk mogelijk te beantwoorden. Als het gaat het om een acute of levensbedreigende situatie wordt er direct een ambulance jouw kant op gestuurd. De verpleegkundig centralist geeft tijdens het gesprek instructies om je in de tussentijd te helpen. Zorg er wanneer mogelijk voor dat de voordeur open staat en dat iemand buiten het ambulancepersoneel kan opwachten zodat zij direct weten waar ze moeten zijn.

Dit gebeurt er als je ambulancezorg krijgt
Wanneer ons ambulanceteam aankomt, bekijken zij direct de situatie en bepalen wat de patiënt nodig heeft. In levensbedreigende situaties gaan ze meteen over tot handelen en proberen ze de patiënt te stabiliseren. Is er verdere zorg nodig? Dan rijdt de ambulancechauffeur naar een ziekenhuis of zorginstelling.
Ondertussen zit de ambulanceverpleegkundige achterin met de patiënt en zorgt hij of zij ervoor dat de patiënt passende zorg krijgt. Eenmaal aangekomen bij het ziekenhuis vindt de overdracht plaats met de dienstdoende arts.
Planbaar vervoer
Wij vervoeren patiënten met spoed, maar vervoeren ook patiënten op afspraak. Bijvoorbeeld vervoer van een ziekenhuis naar een verpleeghuis.
Deze rit wordt door de huisarts of het ziekenhuis ingepland.
Klik hier voor meer informatie over onze soorten vervoer
Veelgestelde vragen
Eigenaren van een Automatische Externe Defibrillator (AED) kunnen de kosten voor de directe inzet van de AED vergoed krijgen via de Regionale Ambulancevoorziening (RAV). Dit is de ambulancedienst in de regio waar de reanimatie heeft plaatsgevonden.
Ben je eigenaar van een AED die is gebruikt bij een reanimatie in de regio Amsterdam-Amstelland of Zaanstreek-Waterland? Dan kun je de gebruikskosten declareren via ons AED declaratieformulier.
Als je 112 belt, krijg je eerst de centralist van de landelijke meldkamer aan de lijn. Hij of zij vraagt of je de politie, brandweer of ambulancedienst nodig hebt.
Als je de ambulancedienst nodig hebt, dan word je doorverbonden naar een meldkamercentralist van de ambulancedienst in jouw regio. Een meldkamercentralist is een speciaal opgeleide verpleegkundige, getraind voor het inschatten van spoedeisende situaties door de telefoon.
Het basispakket van je zorgverzekering vergoedt vervoer met een ambulance.
Maar let op: de kosten vallen onder je eigen risico. Dit betekent dat als je je eigen risico nog niet opgemaakt hebt, je (een deel van) de kosten zelf betaalt.