Kwaliteitsjaarverslag 2015 RAV Kennemerland
19 augustus 2016

Na het afgelopen maand verschenen Jaarverslag 2015 van Ambulance Amsterdam staat nu ook het Kwaliteitsjaarverslag 2015 voor de RAV-regio Kennemerland online, zie Kwaliteitsjaarverslag 2015 RAV Kennemerland.

Succesvolle HKZ-audit
16 juli 2016

Deze week heeft Ambulance Amsterdam een driedaags auditbezoek van Lloyd’s Register, zonder tekortkomingen en met lof, succesvol afgesloten. Dat betekent dat het kwaliteitsmanagementsysteem van Ambulance Amsterdam op orde is bevonden. Het houdt ook in dat de geldigheid van het huidige HKZ-kwaliteitscertificaat, inclusief patiëntveiligheidsmodule (verplicht in de sector), zal worden verlengd tot in september 2018.

Interactief Jaarverslag 2015
15 juli 2016

Het Jaarverslag 2015 van Ambulance Amsterdam is vanaf vandaag online beschikbaar. Het jaarverslag is interactief, dat wil zeggen door op een hoofdstuk in de inhoudsgave te klikken verschijnt direct het desbetreffende onderwerp.

Zie ook op deze website onder Over ons/Meer weten.

“Waar blijft de ambulance”
5 juli 2016

Zowel in NRC.next als in het NRC handelsblad deze week aandacht voor de zorgen in de ambulancesector vanwege de snel stijgende vraag naar ambulancezorg in Nederland. Kenmerkend hiervoor is de situatie bij Ambulance Amsterdam, die in beide artikelen nader belicht wordt.

 

Ambulance Amsterdam kiest voor ander triage systeem
30 juni 2016

Sinds april 2013 werkt Ambulance Amsterdam op haar Meldkamer Ambulancezorg met het (Amerikaanse) triage systeem AMPDS/ProQA. Conform planning heeft Ambulance Amsterdam, na een periode van drie jaar, in de eerste helft van 2016 het gebruik van dit triage systeem geëvalueerd.

De evaluatie van AMPDS/ProQA heeft zich niet specifiek gericht op de inhoudelijke kwaliteit van het systeem. Het AMPDS/ProQA werkt immers op vele meldkamers over de gehele wereld en heeft bewezen een gevalideerd systeem te zijn. De evaluatie van AMPDS/ProQA heeft zich binnen Ambulance Amsterdam vooral gericht op drie thema’s: draagvlak bij medewerkers (zowel meldkamer- als ambulancepersoneel), inrichting van alle randvoorwaardelijke processen (o.a. ICT) en aansluiting bij de keten van zorg op het thema triage.

Uit voornoemde thema’s is, na gedegen analyse, het beeld ontstaan dat er onvoldoende draagvlak bestaat voor het huidige triage systeem. Daarnaast maken alle zorgpartners gebruik van het enige andere gevalideerde triage systeem, de Nederlandse Triage Standaard (NTS). Dit, in combinatie met een aantal rand voorwaardelijke issues die lastig oplosbaar bleken, heeft de directie van Ambulance Amsterdam doen besluiten, na roerige jaren in de interne organisatie, in te zetten op het verbeteren van de interne werkprocessen en hiermee een optimale samenwerking in de acute zorgketen in de regio te bewerkstelligen. De overgang naar NTS past hierbij. Effectieve implementatie van NTS wordt medio het vierde kwartaal van 2016 verwacht.

Tot het moment van implementatie van NTS blijft de Meldkamer Ambulancezorg van Ambulance Amsterdam gebruik maken van AMPDS/ProQA teneinde aan de vigerende kwaliteitseisen te voldoen.

Voor eventuele vragen kunt u zich wenden tot Peter Duijf, directiesecretaris en woordvoerder: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of via 020-5709500.