Patiënten wederom zeer positief over ambulancezorg
18 mei 2020

Patiënten aan wie spoedeisende- en/of planbare ambulancezorg is verleend, waarderen deze zorg gemiddeld met een 9,1. Dit blijkt uit het tweede landelijke onderzoek van het Nivel naar ervaringen van patiënten met ambulancezorg. Patiënten beoordelen, net als in 2016, de kwaliteit van ambulancezorg als zeer hoog. De sector mag hieruit concluderen dat de kwaliteit van ambulancezorg in zeer ruime mate voldoet aan de verwachtingen die patiënten van ambulancezorg hebben.

Onverminderd goed
Han Noten, voorzitter Ambulancezorg Nederland: “We zijn ontzettend content met de mooie onderzoeksresultaten. Ze bevestigen dat patiënten ook echt ervaren waar wij als ambulancesector voor staan en gaan: tijdige, goede zorg voor onze patiënten verleend door hoogopgeleide professionals”. Patiënten beoordeelden de onderwerpen vervoer, bejegening, handelen en communicatie in 2019 net zo positief als in 2016. Noten: “De kwaliteit van de meldkamer ambulancezorg werd in de laatste meting echter nog hoger beoordeeld dan in voorgaande onderzoeken. Patiënten gaven aan dat meldkamercentralisten nog vaker vertellen wat de melder kan doen totdat de ambulance er is en dat ook op een begrijpelijke manier doen”.

Kleine verbeterpunten
Uit het onderzoek komen ook kleine verbeterpunten naar voren. Zo gaven patiënten bijvoorbeeld bij de planbare ambulancezorg aan dat zij nog beter geïnformeerd kunnen worden over het tijdstip waarop zij vervoerd zullen worden. Daarnaast kan de afronding van de zorg bij de patiënt thuis nog beter. In 2016 kwamen deze punten ook naar voren. In spoedeisende situaties bepaalt de ambulanceverpleegkundige vaak naar welk ziekenhuis een patiënt wordt gebracht. Patiënten gaven hierover in het laatste onderzoek aan dat zij meer bij deze keuze betrokken willen worden.

Burgerplatform
De ervaringen van patiënten zijn voor dit patiëntervaringsonderzoek in kaart gebracht met de CQ-indexen (Consumer Quality Index) planbare- en spoedeisende ambulancezorg. Aanvullend hierop is een Burgerplatform Ambulancezorg georganiseerd. Binnen dit gremium discussieerden burgers, met of zonder ervaring met ambulancezorg, over onderwerpen zoals communicatie, samen beslissen en samenwerking in de keten. Het Burgerplatform Ambulancezorg gaf waardevolle inzichten in de wensen en behoeften van patiënten. Het verslag van het burgerplatform is binnenkort beschikbaar op de site van Nivel en AZN.

Deelnemers onderzoek
Aan het patiënttevredenheidsonderzoek namen in totaal 4904 patiënten uit alle regionale ambulancevoorzieningen deel. Daarvan gaven 2945 patiënten hun mening over spoedeisende ambulancezorg en 1959 patiënten over planbare ambulancezorg.

Bekijk het volledige onderzoek.

Ambulance Amsterdam opent de beurs op de dag van 112
11 februari 2020

Een delegatie van Ambulance Amsterdam heeft vanochtend stipt om 09.00 de aandelenbeurs Euronext aan het beursplein in Amsterdam geopend. Tijdens de ceremonie die dagelijks plaatsvindt mocht Astrid Brugman, Hoofd operatie, op de gong slaan. 

Dag van 112
De beurs heeft Ambulance Amsterdam uitgenodigd omdat het 11 februari de Europese Dag van alarmnummer 112 is. 

Bekijk de video.

Openingbeurs

Fijne en veilige jaarwisseling gewenst!
30 december 2019

Ambulance Amsterdam staat klaar om de ambulancezorg tijdens de jaarwisseling in onze regio's goed te laten verlopen. Uiteraard hopen we op een feestelijke oudjaarsdag en -nacht met zo min mogelijk ambulance-inzetten.We wensen iedereen een goed nieuwjaar toe!

kerst 002

Het HART vervoert patiënten met categorie A-ziekte in strikte isolatie
21 november 2019

Het Hazard Area Response Team (HART) heeft de Nederlandse tropenartsen die besmet zijn geraakt met het lassavirus in strikte isolatie vervoerd. Het team heeft de juiste kennis en materialen zoals persoonlijke beschermingsmiddelen om goed voorbereid te zijn op dergelijk vervoer en om te voorkomen dat het virus zich verder verspreid.  

Gestationeerd
Het HART is gestationeerd bij ambulancepost Hoofddorp van Ambulance Amsterdam en RAV Kennemerland. Het HART verzorgt onder andere het vervoer van patiënten met een mogelijke infectieziekte (categorie A-ziekte), waarbij strikte isolatie nodig is.

Werkwijze
Het HART bestaat uit 20 leden en is 24/7 inzetbaar. Het team wordt ondersteund door een eigen Medisch Manager Ambulancezorg (MMA) en traint elke zes weken. Dit is noodzakelijk zodat elke stap in de procedure strak kan worden gevolgd. Het HART traint ook met ketenpartners zoals defensie, brandweer en politie om goed op elkaar ingespeeld te zijn. Voor het vervoer van besmette patiënten (categorie A) in strikte isolatie wordt het HART bovenregionaal ingezet. Dat wil zeggen dat het HART ook voor 14 andere ambulancediensten in Nederland dit vervoer verzorgt.

Achtergrond
Het HART is opgericht nadat Ambulance Amsterdam en RAV Kennemerland in 2014 het vervoer van een patiënt met Ebola verzorgden. Nadat de Ebola-epidemie ten einde was, hebben de organisaties ervoor gekozen om de opgedane kennis en middelen te behouden en in te zetten voor vervoer van besmette patiënten en voor incidenten met gevaarlijke stoffen.

Inzet Special Operations Respons Team (SORT)
25 oktober 2019

Afgelopen woensddag werd het SORT team aanrijdend naar een evenement gealarmeerd voor het schietincident op het Hugo de Grootplein. Hier leest u het persbericht van Ambulance Amsterdam.