Somertijd Reanimatiedag op Paleis Soestdijk
17 mei 2019

Ambulance Amsterdam neemt deel aan de reanimatiedemonstratie tijdens het radioprogramma Somertijd op 25 mei tussen 12.00 en 15.00 uur live vanaf Paleis Soestdijk in Baarn.

Demonstratie
Radio 10 en het Rode Kruis organiseren net als vorig jaar de landelijke Somertijd Reanimatiedag. Aan de reanimatiedemonstratie doen naast Ambulance Amsterdam ook burgerhulpverleners van HartslagNu, brandweer, politie en collega’s van de Regionale Ambulance Voorziening Utrecht (RAVU) mee. Een medewerker van Ambulance Amsterdam geeft in de uitzending uitleg over de reanimatie en hoe belangrijk het is om samen te werken. 

Bekijk de deelname aan de Somertijd Reanimatiedag 2018.

roel

Workshops

Op 25 mei zijn er ook gratis workshop reanimeren op 20 locaties door heel Nederland te volgen. Hoe meer mensen kunnen reanimeren, hoe meer levens er gered worden. Door een uur te geven, red je een leven!
Schrijf je hier in
Nieuw uiterlijk voertuigen
16 april 2019
Hulpverleningsvoertuigen van de overheid krijgen een nieuw uiterlijk vanaf 16 april 2019 om nog beter zichtbaar te zijn. De bekende strepen van ambulance, politie en brandweer, ook wel striping openbare orde en veiligheid (OOV-striping) genoemd, worden vernieuwd. Daardoor zijn de strepen ’s nachts nog duidelijker te zien. Ook de OOV-striping op voertuigen van de Koninklijke Marechaussee, Reddingsbrigade Nederland, Veiligheidsregio’s en Defensie wordt aangepast.
voertuigen

Betere reflectie

Het huidige ontwerp van de OOV-striping dateert uit 1993. Inmiddels zijn er folies die het licht vooral ‘s nachts beter reflecteren waardoor de strepen in het donker nog duidelijker zichtbaar zijn. De strepen worden daarnaast tweemaal zo breed en wat hoger geplaatst. Dit sluit beter aan bij het ontwerp van de moderne voertuigen, die ronder en breder van vorm zijn dan oudere modellen. Verder zijn twee kleuren verhelderd. De roodoranje streep van politie en Marechaussee wordt rood, net als van de ambulance, en de Marechaussee krijgt een iets aangepaste tint blauw.

 voertuig 1

Bij vervanging

Om de kosten zo laag mogelijk te houden, is afgesproken dat voertuigen bij vervanging de nieuwe strepen krijgen. Het verbeterde ontwerp wordt daardoor geleidelijk zichtbaar in het straatbeeld.

Herkenbaar

Voertuigen van hulpverleningsdiensten moeten opvallend en herkenbaar zijn voor andere weggebruikers. Naast hun zwaailicht of sirene zijn ze altijd herkenbaar aan het eigen kleurgebruik en de strepen. Dit ontwerp is beschermd en het Instituut Fysieke Veiligheid (IFV) is namens de minister van Justitie en Veiligheid aangewezen om het gebruik te reguleren en controleren.
voertuig 2
Ambulance Amsterdam strijdt om Europese beker
9 april 2019

Een team van Ambulance Amsterdam strijdt van 26 tot en met 28 april om de beker in de European EMS Championship 2019 in Madrid. Bij deze Europese competitie laat het team in enkele gesimuleerde scenario's zien hoe zij in een acute situatie de best mogelijke zorg geven aan patiënten. In totaal doen er 16 teams uit heel Europa mee.  

Competitie
Er zijn twee rondes waaraan alle deelnemende teams meedoen. Alle opdrachten worden in het Engels uitgevoerd. De beste drie teams gaan door naar de finale.

Eerder in de prijzen
Ambulance Amsterdam mag meedoen omdat we vorig jaar de Ambulance Challenge 2018 van de Academie voor Ambulancezorg hebben gewonnen.

EMS

Bekijk de congreswebsite voor meer informatie over de competitie:  https://emseurope.org/.

Start alarmering burgerhulpverlening Amsterdam
29 maart 2019

In navolging op de buitengebieden, Amstelveen en sinds januari ook Amsterdam-Noord, worden vanaf 1 april  in ons gehele verzorgingsgebied (Amsterdam-Amstelland en Zaanstreek-Waterland) burgerhulpverleners via HartslagNu gealarmeerd bij reanimaties.

Hoe werkt het?

Bij het vermoeden van een reanimatie worden door de meldkamer, naast ambulance, brandweer en politie, ook burgerhulpverleners gealarmeerd via het landelijk reanimatieoproepsysteem HartslagNu (www.hartslagnu.nl). Burgers die zijn aangemeld bij het oproepsysteem krijgen een sms of bericht in een app met de exacte locatie en, optioneel, een locatie waar een AED opgehaald moet worden.

Van levensbelang
Bij een stilstand van de bloedsomloop, ook wel een hartstilstand of circulatiestilstand genoemd, is snel handelen van levensbelang. Via HartslagNu kunnen lokale burgerhulpverleners snel opgeroepen worden om te reanimeren. Meer informatie op www.hartslagnu.nl.

Verlenging pilot Medium Care
28 februari 2019

Door het ministerie van VWS is toestemming verleend om de pilot Medium Care Ambulancezorg te verlengen tot 1 maart 2020.

De RAV’s Amsterdam-Amstelland/Zaanstreek-Waterland, Haaglanden en Rotterdam-Rijnmond zijn op 1 maart 2018 met toestemming van het ministerie van VWS een pilot gestart voor Medium Care in de Ambulancezorg. De pilot is een vorm van zorgdifferentiatie tussen het spoedeisende vervoer (high care) en de zorgambulance (low care). Met de pilot voorzien deelnemende RAV’s in de vervoersbehoefte van patiënten die complexe niet-spoedzorg behoeven. 

Doelstellingen
De overkoepelende doelstellingen van de pilot zijn:

  • De zorg aan patiënten die in aanmerking komen voor de Medium Care verbeteren;
  • De doorstroming in de acute keten verbeteren;
  • De duurzame inzetbaarheid en doorstroommogelijkheden voor ambulancezorgprofessionals vergroten.

Evaluatie
Deze pilot wordt nu verlengd. Het streven is om de overgangsperiode tussen de pilotfase en structurele borging van de Medium Care Ambulance zo kort mogelijk te laten zijn. Maar, van structurele borging kan alleen sprake zijn, na een positieve evaluatie.

Effecten
Van maart tot juni zal de pilot kwantitatief en kwalitatief worden geëvalueerd. Hiervoor zullen onder andere interviews gehouden worden met betrokken zorgverleners, ketenpartners en patiënten die in de Medium Care Ambulance begeleid worden. 

Landelijke uitbreiding
Omdat ook andere RAV’s interesse hebben om aan te sluiten bij de pilot, wordt bij een positieve evaluatie aan VWS en Ambulancezorg Nederland voorgesteld om deelname aan de pilot landelijk uit te breiden. Op die manier kan een grotere capaciteit in de eindevaluatie van de pilot worden betrokken.

Voor vragen kan contact worden opgenomen met Leo Kooijman (Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.)